Details Audit digitale toegankelijkheid Servicecentrum Drechtsteden

Scope van de evaluatie

Naam websites Servicecentrum Drechtsteden
Scope van de website Alles op servicecentrumdrechtsteden.nl
Conformiteitsdoel WCAG 2.1 niveau AA

Uitgebreide toetsresultaten

1. Waarneembaar

1.1 Tekstalternatieven

1.1.1 Niet-tekstuele content (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.1.1 Niet-tekstuele content


Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 1: Op elke pagina van de website in de linkerbovenhoek staat een logo. De tekst op dit logo luidt: Servicecentrum Drechtsteden. De alternatieve tekst van deze afbeelding is ‘ homepage’. Voor de link is dit een goede naam. De alternatieve tekst moet echter ook minimaal de tekst van de afbeelding herhalen. Deze bevinding raakt ook succescriterium 2.5.3 - Label in naam.

Bevinding 2: Op de homepagina onder het kopje ‘Producten en diensten’ staan blokjes tekst met icoontjes. Al deze icoontjes hebben alternatieve teksten zoals ‘div’, ‘ict’, ‘communicatie’. Deze iconen zijn decoratief en hebben daardoor geen alt tekst nodig. Zorg ervoor dat deze iconen een lege alt-tekst krijgen (alt="").

Bevinding 3: Op de pagina www.servicecentrumdrechtsteden.nl/Nieuws staan nieuwsberichten. Elk bericht bestaat uit een afbeelding die linkt naar de detailpagina van het bericht en een kop die tevens een link is naar dezelfde bestemming. De afbeelding in de eerste link heeft een lege alt. Een lege alt betekent dat de afbeelding decoratief is, wat wel het geval is. De link heeft echter tekst nodig anders voldoet het niet aan dit succescriterium en ook niet aan 2.4.4 - Linkdoel. Deze bevinding is hier genoemd omdat de makkelijkste oplossing is om de link van de afbeelding samen te voegen met de link eronder en de afbeelding met alt="" zo te laten. Op deze manier ontstaat een link met afbeelding en kop, waar de afbeelding decoratief is (alt="") en de kop als linktekst dient. Mensen die een toetsenbord gebruiken hoeven dan ook niet 2x te tabben om de link te passeren.

1.3 Aanpasbaar

1.3.1 Info en relaties (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.3.1 Info en relaties


Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 4: Op de homepagina in de grijze sectie staat een citaat. Deze citaat is met blockquote opgemaakt, wat correct is. Binnen dit element is een strong element gebruikt om de tekst vet te maken. Dit kan beter met CSS gestyled worden. Strong elementen zijn bedoeld om nadruk te leggen op woorden en delen van zinnen, niet om de hele alinea’s mee te stylen.

Bevinding 5: Onder deze grijze sectie staat een kop ‘Producten en diensten’ die niet correct is opgemaakt met het H-element. Hier is een P-element gebruikt. Daarop volgende alinea is wederom verkeerd opgemaakt nu met een H-element dat een P-element zou moeten zijn. H-elementen zijn bedoeld voor koppen en P is bedoeld voor alinea’s. In deze sectie moet ‘Producten en diensten’ H2 zijn.

Bevinding 6: De blogartikelen op de homepagina hebben afbeeldingen die de pagina versieren. Deze afbeeldingen zijn niet nodig om de inhoud van het bericht te begrijpen omdat er al een titel van het bericht aanwezig is en een kleine samenvatting. Deze afbeeldingen zijn daarom decoratief. Nu zijn de alt-teksten gevuld met dezelfde tekst die in de kop eronder voorkomt. Dit zorgt ervoor dat deze teksten twee keer worden voorgelezen. Echter de alt-tekst van deze afbeeldingen kan in dit scenario niet zomaar worden leeg gelaten. Deze afbeeldingen zijn links naar de artikelen; net als de kop die eronder volgt. Een link met een afbeelding zonder alt-tekst wordt een lege link en voldoet dan niet meer aan succescriterium 2.4.4 - Linkdoel.
Hier wordt aangeraden om de link om de afbeelding te verwijderen (of samen te voegen met de link eronder) en de alt-tekst van de afbeelding leeg te laten (alt=’’). Er blijft alleen de kop van het bericht een link naar de detailpagina van het bericht zelf.

Bevinding 7: Op de homepagina in de footer staat een link naar de privacyverklaring. Deze link is als kop3 opgemaakt. Dit is duidelijk geen kop omdat er geen content volgt eronder. Deze link kan beter met CSS worden gestyled om het meer te laten opvallen.

Bevinding 8: Op de pagina www.servicecentrumdrechtsteden.nl/Zaken_doen/… staat een tabel onder de kop ‘Overzicht factuurinformatie’. De kolomkop is niet met TH-elementen aangegeven. Gebruik hier tabelkoppen met goede namen zodat een blinde of slechtziende met een screenreader de relatie tussen de kolomkop en de cellen eronder begrijpt.

Bevinding 9: Op de pagina www.servicecentrumdrechtsteden.nl/Zaken_doen/… staat een lijst met de GRD organisaties. Achter deze tekst staat een sterretje dat een voetnoot voorstelt. Dit is echter geen link naar de voetnoot. De toelichting die een voetnoot voorstelt, staat onder de tabel. Voor een gebruiker van de voorleessoftware wordt het moeilijk om de relatie tussen deze lijst en de voetnoot te bepalen. Eerst wordt de volledige tabel voorgelezen, dan de voetnoot. Het wordt aangeraden om de tekst van deze voetnoot meteen onder de lijst te plaatsen. Het sterretje is dan overbodig.

Bevinding 10: Op de pagina www.servicecentrumdrechtsteden.nl/Zaken_doen/… staat een lijst met de GRD organisaties. In deze lijst is een lijstje met GRD-organisaties. Hier wordt voor elke organisatie een strong-element gebruikt om de tekst vet te maken. Dit kan beter met CSS gestyled worden. Strong-elementen zijn bedoeld om nadruk te leggen op woorden en delen van zinnen, niet om de hele alinea’s mee te stylen.

Bevinding 11: Op de pagina www.servicecentrumdrechtsteden.nl/Werken_bij_het_SCD/… heeft elk blok een kop2 met de naam van de medewerker gevolgd door kop2 met een foto van de persoon. Dit tweede H2-element is overbodig en moet weggelaten worden.

Bevinding 12: Op bijna alle pagina’s van de website, bijvoorbeeld www.servicecentrumdrechtsteden.nl/Onze_producten_en_diensten, begint de koppenstructuur met een kop4. Gebruik een H1-element voor de belangrijkste kop van de pagina. Dit is ook voor de vindbaarheid (SEO) beter.

Bevinding 13: Op de pagina www.servicecentrumdrechtsteden.nl/Onze_producten_en_diensten wordt in de zijkant de producten en diensten getoond met de icoontjes. Deze zijn allemaal opgemaakt met een H4 en dat is niet correct. Deze teksten hebben geen content en mogen dan ook niet als kop opgemaakt worden.

Bevinding 14: Op de pagina www.servicecentrumdrechtsteden.nl/Onze_producten_en_diensten komt een lege kop (h3) voor in de footer van de pagina. Haal deze lege kop weg.

Bevinding 15: Het pdf-bestand "SCD Verzendspecificatie e-facturatie.pdf" bevat codes. Er zijn echter onderdelen onjuist gecodeerd. Zoals de koppen in de tabellen op pagina 2. Deze zijn niet gecodeerd als koppen (TH) maar als datacellen (TD).

Bevinding 16: Het pdf-bestand "SCD Verzendspecificatie e-facturatie.pdf" bevat op pagina 1 een kop "Verzendspecificatie e-factureren Servicecentrum Drechtsteden", Deze is niet als kop gemarkeerd. Maak hiervan een kop 1 (H1) en verander de overige koppen (H1 naar H2, H2 naar H3, etc.) voor een logische koppenstructuur.

Bevinding 17: Het pdf-bestand "SCD Verzendspecificatie e-facturatie.pdf" bevat op elke pagina een Koptekst en een Voettekst met belangrijke informatie (de afzender, de naam van het document en de versie). Zorg dat deze informatie 1 keer beschikbaar is voor hulpsoftware. Kopteksten en voetteksten worden genegeerd door hulpsoftware zoals screenreaders (sinds Word 2016).

Bevinding 18: Het pdf-bestand "SCD Shares December 2019" bevat geen codes en er is daarom geen informatie beschikbaar voor hulpsoftware (bijvoorbeeld screenreaders). Zorg ervoor dat PDF's gecodeerd zijn zoals koppen en paragrafen en alternatieve tekst bij afbeeldingen.

1.4 Onderscheidbaar

1.4.1 Gebruik van kleur (Niveau A)

Informatie over succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur


Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 19: Op de pagina www.servicecentrumdrechtsteden.nl/Zaken_doen/… is een link naar De Belastingdienst alleen in kleur (grijs) te onderscheiden in de lopende tekst.

Bevinding 20: De hoofditems van de navigatie (Home, Producten en diensten, Zaken doen, etc) veranderen van kleur als er focus op staat. Deze kleurverandering is niet voor iedereen waar te nemen.

1.4.3 Contrast (minimum) (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.3 Contrast (minimum)


Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 21: De hoofdnavigatie heeft de oranje tekstkleur van #eb7004. Op de witte achtergrond met opacity van 0.7 geeft deze oranje kleur contrastwaarde van 3,06:1. Als er naar beneden gescrold wordt voorbij de grote afbeelding, verandert de tekstkleur naar #aaaaaa. Op een witte achtergrond geeft het contrastwaarde van 2,3:1. De minimale eis voor deze tekst van deze grootte (16px) is 4,5:1.

Bevinding 22: Deze lichtgrijze kleur #aaaaaa komt ook op de inactieve filters op de homepagina voor en in de dropdown items in de mobiele weergave. Ook hiervan moet de contrastwaarde minimaal 4,5:1 zijn.

Bevinding 23: Op de pagina www.servicecentrumdrechtsteden.nl/Zaken_doen/… staan e-mailadressen met tekstkleur #888888. De achtergrondkleur van de tabel waarin ze staan is #FCFCFC. De contrastwaarde is 3,5:1 waar dit 4,5:1 moet zijn.

Bevinding 24: Op de pagina www.servicecentrumdrechtsteden.nl/Zaken_doen/… komen in de lopende tekst hyperlinks voor met de grijze kleur #888888. De contrastwaarde is 3,5:1 waar dir 4,5:1 moet zijn. Dit komt op meer pagina's voor.

Bevinding 25: Op de pagina www.servicecentrumdrechtsteden.nl/Zaken_doen/… komt in de linkerkolom hyperlinks voor met de grijze kleur #888888. De contrastwaarde is 3,5:1 waar dir 4,5:1 moet zijn. Dit komt op meer pagina's voor.

Bevinding 26: In het pdf-bestand "SCD Verzendspecificatie e-facturatie.pdf" op pagina 2 heeft de oranje tekst "Gebruik van juiste OIN of KvK nummer" op de witte achtergrond een te laag contrast. Het is 3,2:1 waar dit 4,5:1 moet zijn voor deze lettergrootte. Dit komt op meerdere pagina's in het document voor.

Bevinding 27: In het pdf-bestand "SCD Shares December 2019" op pagina 2 heeft de witte tekst op de lichtbruine achtergrond een te laag contrast. Het is 3,6:1 waar dit 4,5:1 moet zijn. Het gaat alleen om de normale tekst. Voor de koppen en grote letters is de contrastwaarde voldoende. Dit geldt voor het hele document; ook waar de lichtbruine kleur als tekst is gebruikt op een witte achtergrond.

Bevinding 28: In het pdf-bestand "SCD Shares December 2019" op pagina 3 heeft de lichtblauwe tekst "Inhoud" op de witte achtergrond een te laag contrast. Het is 2,6:1 waar dit 3:1 moet zijn. Dit geldt voor het hele document; daar waar een normale lettergrootte gebruikt wordt moet de contrastwaarde 4,5:1 zijn.

Bevinding 29: .

1.4.4 Herschalen van tekst (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.4 Herschalen van tekst


Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 30: Als de website bekeken wordt in een schermresolutie van 1024 bij 768 en ingezoomd is op 200% verdwijnt op de homepagina de kop1 ‘Servicecentrum Drechtsteden’ onder de hoofdnavigatie. Deze tekst schaalt niet mee en raakt buiten beeld.

Bevinding 31: Als de website bekeken wordt in een schermresolutie van 1024 bij 768 en je zoomt langzaam in (bijvoorbeeld 120%), dan gaat het menuitem "OVER ONS" naar de 2e regel. Als je dan het overons-menu opent dan zijn de menuitems niet zichtbaar.

Bevinding 32: Als de website bekeken wordt in een schermresolutie van 1024 bij 768 en je zoomt langzaam in (bijvoorbeeld 120%), dan verdwijnt een deel van het e-mailadres in de footer over het kaartje en is daardoor onleesbaar.

1.4.10 Reflow (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.10 Reflow


Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 33: Op de homepagina treedt tevens een horizontale scrollbar op die ervoor zorgt dat de gebruikers in twee richtingen moeten scrollen. Voor iemand met motorische beperkingen kan het lastig zijn om deze website te lezen. Dit komt op meerdere pagina's voor waar lange woorden worden gebruikt.

1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content


Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 34: De blog artikelen op homepagina hebben icoontjes die de trefwoorden aangeven. Deze icoontjes hebben lichtgrijze kleur. Deze kleur geeft een contrastwaarde van 2:3. Deze waardecontrast moet minimaal 3:1 zijn.

1.4.12 Tekstafstand (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.12 Tekstafstand


Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 35: Als de website wordt bekeken tussen 800px tot 1120px brede scherm en de stijlkenmerken uit dit succescriterium worden toegepast, valt een deel van de email weg die in de eerste kolom van de footer staat (servicecentrum@drech…).

1.4.13 Content bij hover of focus (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 1.4.13 Content bij hover of focus


Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 36: Op de onderzochte pagina's is een menu aanwezig. Als er met de muis over een menuonderdeel heen wordt gegaan of de focus staat er op, klapt het menuonderdeel uit. Deze content die onder hover of focus verschijnt moet volgens dit succescriterium aan drie voorwaarden voldoen. Er wordt nu aan twee voorwaarden voldaan, de content is aanwijsbaar ('hoverable') en aan te houden ('persistent'). De content is echter niet te sluiten ('dismissable'). Dit wil zeggen dat de content niet weggehaald kan worden zonder de muis of focus te verplaatsen. Een oplossing kan zijn om dit mogelijk te maken met de Escape-toets. Nu vallen deze uitklapmenu’s over bijvoorbeeld contactgegevens in de footer als de pagina naar beneden is gescrold.

2. Bedienbaar

2.1 Toetsenbordtoegankelijk

2.1.1 Toetsenbord (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.1.1 Toetsenbord


Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 37: Op elke pagina zijn de subitems van de hoofdnavigatie van deze website niet met het toetsenbord te bedienen.

Bevinding 38: Op de homepagina zijn de filters om berichten te filteren niet met het toetsenbord te bedienen.

2.4.1 Blokken omzeilen (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.4.1 Blokken omzeilen


Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 39: Er is geen skiplink aanwezig. Zorg dat de eerste link in de pagina een link naar de content is om zo terugkerende content waaronder het menu eeenvoudig over te kunnen slaan.

2.4.2 Paginatitel (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.4.2 Paginatitel


Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 40: De paginatitel geeft niet voldoende informatie over de pagina. Er ontbreekt in alle geteste gevallen de naam van de organisatie. De paginatitel bestaat uit ‘Nieuws’ of ‘Contact’. Voor een gebruiker die meerdere tabs van verschillende websites open heeft staan, is het niet mogelijk te begrijpen bij welke website ‘Nieuws’ of ‘Contact’ hoort. Ook voor zoekmachines is het goed om de naam van de webpagina compleet te houden, inclusief de naam van de organisatie.

Bevinding 41: Op de pagina www.servicecentrumdrechtsteden.nl/bestaat_niet is geen duidelijke <title> opgegeven, hierdoor wordt niet direct aan bezoekers duidelijk gemaakt wat de inhoud van de pagina is.

Bevinding 42: In het pdf-bestand "SCD Verzendspecificatie e-facturatie.pdf" ontbreekt de titel. Zorg dat hier de titel van het document staat.

Bevinding 43: In het pdf-bestand "SCD Shares December 2019" ontbreekt de titel. Zorg dat hier de titel van het document staat.

2.4.3 Focus volgorde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.4.3 Focus volgorde


Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 44: Op alle pagina's is in het zijn de items in de dropdown niet zichtbaar maar die ontvangen toch de focus waardoor de gebruiker aantal keer op tabtoets drukt zonder te zien waar de focus op dit moment is. Zorg ervoor dat de focus in de hoofdmenuitems blijft of kies ervoor om het submenu zichtbaar te maken als mensen hierdoorheen tabben.

Informatie over succescriterium 2.4.4 Linkdoel (in context)


Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 45: Op de homepagina, op de grote afbeelding staat een pijl die naar beneden wijst. Deze pijl is een link om naar beneden te scrollen. Deze link heeft geen tekst en mist daardoor zijn linkdoel. De svg die voor de pijl afbeelding zorgt heeft weliswaar een titel maar deze titel ("down-arrow02") is geen volwaardig alternatief voor een goede linkdoel. Het title-element in de svg wordt (nog) niet door alle gebruikte browsers in combinatie met screenreaders goed ondersteund. Zorg voor dat de link op correcte, werkende wijze van een goede naam wordt voorzien.

Bevinding 46: De blog artikelen op homepagina hebben links naar detailpagina om de artikelen verder te lezen. Deze links hebben als linktekst [...]. Dit is geen goede linktekst. Deze bevinding wordt echter niet afgekeurd omdat deze links in de lopende tekst staan; ze maken deel uit van een p element. Er wordt echter aangeraden om hier een betere linkdoel voor te maken. Dit zou bijvoorbeeld kunnen met een aria-label op het a element.

2.4.5 Meerdere manieren (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 2.4.5 Meerdere manieren


Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 47: Elke pagina van de website moet op minstens twee verschillende manieren te vinden zijn. Op deze website is een manier aanwezig: via links van de homepagina.
Een tweede manier zou kunnen zijn via een zoekfunctie of een sitemap.

Bevinding 48: Het pdf-bestand "SCD Verzendspecificatie e-facturatie.pdf" bevat codes voor de koppen, dat is goed. In Adobe Acrobat Pro ontbreken de bladwijzers echter.

2.4.7 Focus zichtbaar (Niveau AA)

Informatie over succescriterium 2.4.7 Focus zichtbaar


Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 49: De focus is onzichtbaar of verdwijnt bij de hoofdnavigatie op een desktop weergave. De hoofditems (Home, Producten en diensten, Zaken doen, etc) veranderen van kleur als er focus op staat. Deze kleurverandering is niet voor iedereen waar te nemen en valt ook meteen onder succescriterium 1.4.1 Gebruik van kleur.

Bevinding 50: De items in de dropdown die niet zichtbaar zijn ontvangen focus waardoor de gebruiker aantal keer op tab toets drukt zonder te zien waar de focus op dit moment is. Dit kan leiden tot activeren van links zonder dat de gebruiker daar bewust van is. (Zie ook SC 2.4.3)

Bevinding 51: De outline op alle links van deze website is uitgezet (outline:0). Hierdoor kan de gebruiker niet dat zijn focus op bijv de pijl in de grote afbeelding op homepagina komt die voor het scrollen naar beneden zorgt. Of dat de blokken met diensten op de homepagina links zijn naar pagina’s die meer over deze diensten vertellen.

2.5 Input modaliteiten

2.5.3 Label in naam (Niveau A)

Informatie over succescriterium 2.5.3 Label in naam


Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 52: Op elke pagina staat een logo linksboven in de kop. De tekst op dit logo luidt: Servicecentrum Drechtsteden. De alternatieve tekst van deze afbeelding is ‘homepage’. Zie SC 1.1.1 voor verdere uitleg.

Bevinding 53: Op de pagina www.servicecentrumdrechtsteden.nl/Zaken_doen/… staat een link naar de Belastingdienst. Deze link heeft een aria-label="opent in een nieuw venster". Aria-labels overschrijven alles binnen het element waar dit label op zit. De toegankelijke naam van deze link is nu niet meer ‘De Belastingdienst’ maar ‘opent in een nieuw venster’. Iemand die spraak gebruikt om de website te bedienen zou deze link niet kunnen activeren. Dit komt ook op andere pagina's voor, bijv www.servicecentrumdrechtsteden.nl/Zaken_doen/….

4. Robuust

4.1 Compatibel

4.1.2 Naam, rol, waarde (Niveau A)

Informatie over succescriterium 4.1.2 Naam, rol, waarde


Uitkomst: Onvoldoende

Bevinding 54: Op de homepagina staat een iframe waar een kaart in zit. Dit iframe heeft geen naam. Zorg ervoor dat dit iframe een title-attribuut krijgt die de inhoud goed beschrijft.

Bevinding 55: Op de homepagina staan filters om de berichten te filteren. De status van een actieve filter is aan een ziende gebruiker gecommuniceerd door een donkerder tekstkleur. In de code is deze status echter niet aangegeven waardoor een blinde gebruiker deze verandering van status niet zal meekrijgen. Ook ontbreekt de rol bij deze filterkeuzes. Nu zijn klikbare items slechts teksten in een opsomming (ul-element).

Bevinding 56: In de footer staat een link "NAAR BOVEN". De link heeft een lege href-attrbuut. Daardoor werkt deze ook niet met het toetsenbord. Zorg dat de href gevuld is, bijvoorbeeld met #.

****** Tot.: 56 Bevindingen

Onderbouwing van de evaluatie

Het onderzoek is uitgevoerd op basis van de evaluatiemethode van het W3C, WCAG-EM. Dit gebeurt grotendeels handmatig door een steekproef te nemen. Ondanks alle zorgvuldigheid en ervaring van de onderzoeker kan het voorkomen dat een probleem niet gesignaleerd is. Houd er rekening mee dat in een volgend onderzoek bepaalde onderdelen anders worde beoordeeld omdat technologieën en hulpsoftware worden doorontwikkeld. Bij het handmatig onderzoek wordt gebruik gemaakt van tools.

Steekproef getoetste webpagina's

Ondersteunende technieken

Bronnen

Deze rapportage is grotendeels gemaakt met de online evaluatietool van W3C.

Over 200 OK/Jules Ernst

200 OK (Jules Ernst) helpt organisaties om digitale toegankelijkheid te realiseren en te borgen. Dit doet hij door mee te werken in projecten, trainingen en workshops te geven en websites en webapplicaties te onderzoeken op toegankelijkheid. Jules Ernst is adviseur op het gebied van digitale toegankelijkheid sinds 2007.